Naprawa czy gratowisko?

Obecnie każdy z nas ma w domu kilka urządzeń gospodarstwa domowego. Sprzęty te są nam niezbędne w codziennych, domowych czynnościach dlatego zależy nam, aby jak najdłużej działały. Niestety nie zawsze tak jest. Nie da się ich ustrzec od awarii. Co w takiej sytuacji robić ze sprzętem AGD? Oddać do naprawy, czy wyrzucić na gratowisko? Czy sprzedawca ma prawo odmówić naprawy sprzętu na gwarancji?

Naprawa czy gratowisko sprzętu po gwarancji?

naprawa pralki

Potrzebujesz pomocy?Zamów fachowca

Tak naprawdę odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jest tak, ponieważ to zależy od rodzaju danej usterki. Jeśli np. w urządzeniu zepsuje się jakaś droga część to naprawa plus ta nowa część, którą trzeba wymienić może nas sporo kosztować. Wtedy najlepiej takie urządzenie AGD wyrzucić na gratowisko. A do pieniędzy, które wydalibyśmy na naprawę lepiej dołożyć brakującą kwotę i kupić nowy sprzęt. Zamrażalkę, która jest zbyt stara i na której zaczął pojawiać się szron też najlepiej oddać na gratowisko niż do naprawy, w takiej sytuacji zapewne poszedł agregat, może okazać się, że za pieniądze wydane na wymianę części kupimy nową lodówkę. Inaczej sprawa wygląda, gdy np. w pralce trzeba będzie wymienić uszczelkę, warto wtedy oddać sprzęt do naprawy. Za naprawę takiej pralki z całą pewnością zapłacimy o wiele mniej, niż wyniósłby nas zakup nowego sprzętu.

Czy sprzedawca ma prawo odmówić naprawy sprzętu na gwarancji?

Ludzie często oburzają się, że sprzedawca nie chce przyjąć do naprawy sprzętu na gwarancji, uważają, że jeżeli mają gwarancje przysługuje im bezdyskusyjna naprawa. Czasami zdarza się, że ma on prawo nam odmówić, nie można uogólnić, kiedy konkretnie wiele zależy od przyczyny popsucia, się sprzętu, czasami to my konsumenci naruszamy prawo do gwarancji np. sami próbując naprawić sprzęt rozkręcając go. Czy też narażamy go na jakieś uszkodzenia mechaniczne. W sytuacji, gdy jesteśmy pewni, że to nie my zawiniliśmy usterce, a producent nie chce przyjąć naszego sprzętu do naprawy, należy skontaktować się z rzecznikiem praw konsumenta.

gratowisko
żródło: pixabay.com

Zatem to czy AGD oddać do naprawy, czy na gratowisko w zupełności uzależnione jest od tego, jak poważna jest awaria. Czasem w takim urządzeniu może się zepsuć drobna, niedroga część i naprawa nie będzie zbyt kosztowna. Innym razem usterce ulegnie jakaś główna część, która jest droga wtedy lepiej oddać go na gratowisko i kupić nowy sprzęt.

Potrzebujesz pomocy?Zamów fachowca