Spis treści
Sprzęt jeszcze na gwarancji często się psuje, zdarza się tak, że firma nie chce przyjąć reklamacji, oczywiście ma do tego prawo. Jednak czy wiesz, jakie prawa przysługują tobie? Co zrobić z zepsutym AGD?
Gwarant odmawia naprawy, co robić?
Gwarancja to swego rodzaju zapewnienie producenta, że jego towar będzie działa bez problemu przez ten czas. Gwarancja jasno określa obowiązki danego producenta, dlatego przy kupnie każdego sprzętu powinniśmy się z nią zapoznać, aby wiedzieć jakie prawa nam przysługują.
Często zdarza się, że sprzedawca sprzętu odsyła nas do gwaranta, a gwarant stwierdza, że uszkodzenie jest z naszej winy. Typowym stwierdzeniem gwaranta jest: wszystko działa bez zarzutu. Mówi nam on wszystko, aby tylko nie naprawiać nam sprzętu.
I w tym momencie jesteśmy w kropce, ponieważ nie ma takiego przepisu, który wymagałby od gwaranta skutecznej naprawy. Kiedy serwis gwarancyjny upiera się przy swoim, jedyne co możemy zrobić to zlecić ekspertyzę, za którą będziemy musieli zapłacić na własny rachunek. Nawet jeżeli wynik ekspertyzy jest dla nas korzystny, gwaranci odmawiają przyjęcia gwarancji. W takiej sytuacji zostaje nam jedynie wyjaśnienie sprawy przez sąd. Mamy jednak dobrą wiadomość! Cenieni i znani producenci, praktycznie zawsze uznają gwarancje.
Sprzedawca twierdzi, że uszkodzenie jest z naszej winy
Prawnie sprzedawcy przez 2 lata mają obowiązek przyjąć nasz zepsuty sprzęt do naprawy. Zdarza się jednak tak, że po pół roku odmawiają przyjęcia towaru, ponieważ nie zgadza się on z umową. Nie dajmy się oszukać, nie mają oni takiego prawa.
Kupujący jednak musi udowodnić, że problemem jest wadliwy towar, a nie jego złe użytkowanie.
Przyjęli nasz sprzęt do naprawy, co dalej?
Udało się! Możemy oddać nasz sprzęt do naprawy, ale kto za to zapłaci? Zazwyczaj koszt wysłania towaru, pokryć musi klient. Inaczej może być, gdy przez gwaranta preferowany jest system door to door- wysyłamy i otrzymujemy przesyłkę na koszt gwaranta.
Czas naprawy sprzętu waha się od 14 dni do miesiąca, trwanie naprawy jasno określone jest w karcie gwarancyjnej.
Biorąc wszystkie powyższe wiadomości, powinniśmy zawsze sprawdzać producenta, opinie o nim oraz o urządzeniu. Powinniśmy także zwrócić uwagę, czy salony tego producenta znajdują się w Polsce i jak wygląda naprawa u tej firmy.